ارسال به دوستان
کد خبر : 256304

دورویی و مذمت آن در روایات

دورویی یا نفاق یا دوزبانی در اصل به معنای مخالفت ظاهر با باطن است. در اینجا قصد داریم به سفارشات ائمه درباره آثار دورویی و دوری از آن بپردازیم

انتشار این مقاله به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای  آن به عهده نویسنده محترم می باشد .

کاربران محترم می توانند نظرات خود را در پایان هر مقاله ، با نام حقیقی یا مستعار مطرح نمایند . بدیهی است که نظرات و پیامهایی که نافی قانون و ادب نباشد و حاوی تهمت و توهین و هتک حرمت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیستند پس از بررسی منتشر خواهند شد.  

 

دورویی و مذمت آن در روایات

دورویی یا نفاق یا دوزبانی در اصل به معنای مخالفت ظاهر با باطن است. در اینجا قصد داریم به سفارشات ائمه درباره آثار دورویی و دوری از آن بپردازیم

دورویی و مذمت آن در روایات

در احکام گمان

1-عبد الاعلی مولی آل سام گوید: امام صادق (ع) برایم حدیثی بیان فرمود: من به او عرض کردم: فدایت شوم، آیا هم اکنون برای من چنین و چنان نپنداشتی؟ فرمود: نه، و این سخن بر من گران آمد، عرض کردم آری به خدا سوگند پنداشتی، فرمود: نه، به خدا قسم نپنداشتم، راوی گوید باز این حرف بر من گران آمد، عرض کردم: چرا به خدا سوگند آن را گفتی، فرمود: آری آن را گفتم مگر نمی دانی در قرآن مجید هر گمانی دروغ به شمار آمده است.

تحریم دو رو و دو زبان بودن

1-امام صادق (ع) فرمود: هر که با مسلمانان با دو رو و دو زبان برخورد کند، روز قیامت برانگیخته می شود در حالی که در یک سر دو زبان آتشین دارد، و در روایت دیگر چنین نقل شده است که هر که با مردم حضورا با چهره ای و غیابا با چهره دیگر برخورد کند. روز قیامت....
2
- امام باقر (ع) فرمود: چه بد بنده ای است آن بنده ای که دارای دو رو و دو زبان است برادر همکیش خود را در حضور ستایش و در غیابش از وی غیبت کند، اگر ثروتی یا موقعیتی نصیب برادرش شود به او حسد برد، و چون گرفتار شود یاری اش نکند.
3
-در عقاب الاعمال به روایت فوق چنین اضافه: شده چه بد بنده ای است بنده ای که عیبجو و خرده گیر باشد، روبرو با چهره ای و پشت سر با چهره دیگر باشد.
4
-عبد الرحمن بن حمّاد در حدیثی «که آن را به معصوم رسانده» گوید: که خداوند متعال به عیسی بن مریم (ع) فرمود: ای عیسی زبان و قلبت در نهان و آشکار یکی باشد، همانا ترا از نفس خودت بر حذر می دارم، و این آگاهی برای تو کافی است که در یک دهن دو زبان نشاید. و در یک غلاف دو شمشیر نگنجد، و در یک سینه دو دل نباشد. و ذهن انسان نیز چنین است. «دو اعتقاد مخالف در یک ذهن جای نگیرد»
5
- علی (ع) فرمود: پیغمبر (ص) فرموده است کسی که دوروست، روز قیامت می آید در حالی که یک زبانش از پشت سرش بیرون آمده است و زبان دیگر از پیش رویش و آتشی از آن دو برآید که بدنش را بسوزاند، آنگاه گفته می شود این همان است که در دنیا دارای دو رو و دو زبان بود و با این وضع در روز رستاخیز معرفی می شود.
6
-پیغمبر (ص) فرمود: بدترین مردم در روز قیامت نزد خداوند کسی است که در دنیا دو رو باشد.
7
-پیغمبر (ص) فرمود: هر که در دنیا دو رو باشد، در قیامت دارای دو زبان از آتش خواهد بود.
8
-پیغمبر (ص) در خطبه ای فرمود: هر که در دنیا دارای دو رو و دو زبان باشد، روز قیامت دو چهره و دو زبان از آتش خواهد داشت.
9
-عبد اللّه بن ابی یعفور گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: هر که با مردم با چهره ای دیدار نماید و با چهره دیگر از آنها عیب جویی کند، روز قیامت می آید با حالتی که در سرش دو زبان از آتش دارد.
10
-علی (ع) فرمود: که پیغمبر (ص) فرموده است: هر که برادر مؤمنش را در رو برو بستاید و پشت سر از وی غیبت کند، پیمان برادری بین آنها گسسته می شود.



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :