Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 253193
تاریخ انتشار : 26 بهمن 1397 9:0
تعداد بازدید : 72

خشم، علل، پیامدها، راهکارها تعریف خشم و پرخاشگری

دکتر اسپیلبرگ روانشناس و متخصص در زمینه مطالعه خشم ، خشم را این چنین تعریف کرده است: (خشم حالتی عاطفی است که از نظر شدت از تحریک ملایم تا عصبانیت شدید تغییرمی کند) بنابراین شاید بتوان گفت: خشم یک احساس کاملاً طبیعی است که همه افراد به گونه های مختلف و با درجات مختلفی آن را در زندگی خود تجربه می کنند. اما پرخاشگری را می توان رفتاری تعریف کرد که در اثر احساس خشم در افراد به وجود می آید؛ و هدف آن آسیب زدن به خود شخص و یا اطرافیان است. آنچه در تعریف پرخاشگری از اهمیت فراوانی برخوردار است قصد و نیت فرد پرخاشگر است. به این معنا که ما زمانی می توانیم رفتار فرد را پرخاشگرانه تلقی کنیم که از روی عمد و با قصد ضربه زدن به خود یا دیگری انجام گرفته باشد. به طور مثال، اگر در یک مدرسه که بچه ها مشغول بازی فوتبال می باشند، بازیکنی از تیم مقابل به صورت غیرعمد موجب شکستن پای بازیکن تیم حریف شود، این عمل او پرخاشگری محسوب نخواهد شد. اما چنانچه از روی عمد و با قصد و نیت عمدی بخواهید این بازیکن را از دور مسابقه خارج کند،بی شک می توانیم رفتار او را پرخاشگرانه بدانیم.

انتشار این مقاله به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای  آن به عهده نویسنده محترم می باشد .

کاربران محترم می توانند نظرات خود را در پایان هر مقاله ، با نام حقیقی یا مستعار مطرح نمایند . بدیهی است که نظرات و پیامهایی که نافی قانون و ادب نباشد و حاوی تهمت و توهین و هتک حرمت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیستند پس از بررسی منتشر خواهند شد.  

 

خشم، علل، پیامدها، راهکارها

تعریف خشم و پرخاشگری

دکتر اسپیلبرگ روانشناس و متخصص در زمینه مطالعه خشم ، خشم را این چنین تعریف کرده است: (خشم حالتی عاطفی است که از نظر شدت از تحریک ملایم تا عصبانیت شدید تغییرمی کند) بنابراین شاید بتوان گفت: خشم یک احساس کاملاً طبیعی است که همه افراد به گونه های مختلف و با درجات مختلفی آن را در زندگی خود تجربه می کنند. اما پرخاشگری را می توان رفتاری تعریف کرد که در اثر احساس خشم در افراد به وجود می آید؛ و هدف آن آسیب زدن به خود شخص و یا اطرافیان است. آنچه در تعریف پرخاشگری از اهمیت فراوانی برخوردار است قصد و نیت فرد پرخاشگر است. به این معنا که ما زمانی می توانیم رفتار فرد را پرخاشگرانه تلقی کنیم که از روی عمد و با قصد ضربه زدن به خود یا دیگری انجام گرفته باشد.
به طور مثال، اگر در یک مدرسه که بچه ها مشغول بازی فوتبال می باشند، بازیکنی از تیم مقابل به صورت غیرعمد موجب شکستن پای بازیکن تیم حریف شود، این عمل او پرخاشگری محسوب نخواهد شد. اما چنانچه از روی عمد و با قصد و نیت عمدی بخواهید این بازیکن را از دور مسابقه خارج کند،بی شک می توانیم رفتار او را پرخاشگرانه بدانیم.
به طور کلی پرخاشگری به دو دسته تقسیم می شود
1
-پرخاشگری خصمانه: که در واقع هدف از آن صدمه یا آسیب رساندن به دیگران است. (برای مثال زمانی که دو فرد به شدت با هم درگیر می شوند و همدیگر را کتک می زنند)
2
-پرخاشگری وسیله ای: رفتاری است، که فرد پرخاشگری خود را وسیله ای قرار می دهد که به اهداف خود برسد (برای مثال کودکی که همبازی خود را هل می دهد تا به اسباب بازی مورد نظر خود برسد). افراد ممکن است پرخاشگری خود را به شیوه های مختلفی همچون: جسمی (کتک زدن خود و یا دیگران) لفظی (توهین کردن) تجاوز به حقوق دیگران (چیزی را با زور و ناحقی گرفتن) نشان دهند.
(نگاهی کوتاه به جهان اطراف ما نشان خواهد داد که همان گونه که الیوت ارونسون یکی از علمای اجتماعی معاصر گفته است: عصر ما عصر پرخاشگری است. بخش عمده ی اخبار رادیو و تلویزیون، شرح و نمایش خشونت هایی است که در نقاط مختلف جهان از سوی انسان هایی نسبت به انسان های دیگر اعمال می شود. کشتارهای جمعی، قتل های انفرادی، تجاوز، تبعیض، محروم کردن از حقوق اولیه همه و همه گویای چهره خشن و زشت انسان نسبت به همنوعان خود است؛ و جای تعجب نیست که آنتونی استر( به نقل از آونسون،1978) عالم اجتماعی دیگر گفته است ما رفتارهای خشن انسان ها را نسبت به یکدیگر حیوانی می خوانیم، ولی بررسی خشونت های انسان نسبت به انسان نشان می دهد که به کار بردن صفت حیوانی در مورد این گونه رفتارها در واقع توهین به حیوانات است (کریمی، یوسف 1384)

نظریه های پرخاشگری
 به طور کلی در حوزه علوم اجتماعی در رابطه با پرخاشگری با دو دسته نظریه روبرو می شویم.
1
-معتقدان به ذاتی بودن پرخاشگری: افرادی همچون فروید (واضع مکتب روانکاوی) و لورنز جانور شناس اتریشی، که پرخاشگری را در انسان یک امرذاتی و فطری می دانند. این دو معتقدند که پرخاشگری همانند یک نیروی نهفته درانسان است که این نیرو به تدریج در شخص انباشته می شود و بعد از آن نیاز به تخلیه پیدا می کند؛ و باز هم بنابرنظرفروید چنانچه این انرژی انباشته شده در فرد راه صحیحی برای تخلیه خود داشته باشد (برای مثال از طریق ورزش، بازی) جنبه سازنده ای خواهد داشت و در غیراین صورت، منجر به رفتارهای مخرب و ویرانگری (قتل و...)که نه تنها خود شخص بلکه جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد.
2
-معتقدان به اکتسابی بودن پرخاشگری: این دسته معتقدند که انسان ها رفتارهای پرخاشگرانه را از طرق مختلفی یاد می گیرند. بنابرنظر این گروه پرخاشگری رفتاری است که در اثر یادگیری به وجود می آید. بنابراین با توجه به نوع نگاه این دسته از نظریه پردازان به مقوله خشم هم می توان از آن پیشگیری کرد و هم اینکه آن را کنترل نمود.

عوامل ایجاد کننده خشم
در دنیای کنونی ما عوامل و شرایط متفاوت درونی و بیرونی می تواند منجر به ایجاد خشم شود.
 -عوامل جسمی:1 - کمبود هورمون سروتونین در مغز و نخاع شوکی 2- مصرف زیاد از حد گوشت قرمز 3- مصرف بیش از حد غذاهای آماده که خود می تواند منجر به احساس اضطراب و خشم گردد.4- مصرف الکل، مواد مخدر و... 5- پایین بودن میزان قند خون 6- مصرف کافئین ها از جمله چای و قهوه 7- بسیاری از بیماری ها، صدمات و آسیب های مغزی.
-
عوامل بیرونی: ترافیک، احساس گرسنگی شدید، ازدحام جمعیت، سرو صدای بیش از حد و...
-
عوامل ذهنی و شناختی: یکی از مهم ترین شاخصه ها برای درک علت رفتار هرفردی شناخت افکار اوست. همه ما انسا نها سعی می کنیم افکار خود را معتبرترین و معقولانه ترین افکاری که منطبق برواقعیت است تلقی کنیم. در حالی که گاهی به دلایل مختلفی از جمله خطاهای شناختی که می توان آنها را موانعی برای تفکر درست برشمرد ارزیابی ما از خودمان و یا دیگران و شرایط به درستی صورت نمی گیرد. بنابراین این یک اشتباه بزرگ است اگر همیشه علت های عصبانیت خود را در دنیای بیرون جستجو کنیم . بلکه گاه تعبیروتفسیر ما از رویدادها می تواند منجر به عصبانیت شود.از جمله مهم ترین خطاهای شناختی که منجر به عصبانیت در ما می شوند عبارت اند از :1- تفکر همه یا هیچ2- باید و نباید ها 3- ذهن خوانی 4-فیلتر سازی 4- تعمیم افراطی.
-عوامل احساسی و عاطفی: 1- انتقاد پذیر نبودن 2- مورد تایید و توجه قرار نگرفتن 3- درمعرض فشار روانی قرار داشتن 4- حساس و زود رنج بودن.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

پربيننده ترين مطالب

ورود کاربر

حديث

امام صادق علیه السلام : اِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الْحِسابَ يَوْمَ الْقِيامَةِ

معاشرت و رفت و آمد با خويشاوندان، حساب روز قيامت را بر انسان آسان می‌كند.

بحارالانوار: جلد 74، صفحه 102