مسیح یهودی و فرجام جهان قسمت دوم

نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد سلسله مقالات پیش رو از سایت موعود نقل می شود. چکیده: آنچه در پى خواهد آمد مقدمه كتاب المسيح اليهودى و نهايةالعالم اثر نويسنده و محقق ارجمند مصرى آقاى رضا هلال است كه به دليل مطالب ارزشمند و محققانه‏اى كه در اين كتاب در زمينه مسيحيت صهيونيستى مطرح شده، ترجمه و براى نخستين بار براى استفاده خوانندگان عزيز عرضه مى‏گردد. مقدمه: هيچ كس نمى‏تواند آمريكا و آزاديهايش را بفهمد، مگر اين‏كه آگاه باشد و تأثيرى را كه دين به طور مستقيم بر روى ساخت و ايجاد اين كشور گذاشته و مى‏گذارد، درك كند... . جيمز ون - آمريكاى امروز بذر اين كتاب هنگامى كه در دهه نود قرن گذشته در ايالات متحده زندگى مى‏كردم، در وجودم كاشته شد. يكى از روزها وقتى كانالهاى تلويزيونى را مى‏گرفتم، نگاهم بر روى آگهى كانال سى.بى.ان متوقف شد، پات رابرتسون واعظ تلويزيونى را مى‏ديدم كه از فرارسيدن پايان تاريخ و دومين ظهورمسيح سخن مى‏گفت و مردم را پند و اندرز مى‏داد. مدتى برنامه‏هاى ايستگاههاى تلويزيون مذهبى كه كليساى تلويزيونى ناميده مى‏شوند، مرا به خود مشغول داشتند. اين ايستگاهها براى بينندگان آمريكايى موعظه و پند ارائه مى‏دهند و زمينه رفتن به كليسا جهت خواندن نماز را فراهم مى‏نمايند، همچنين اخبار و ميزگردهاى مذهبى(1 ) پيرامون نظر شريعت و دين درباره ازدواج، طلاق، تربيت، كودكان، سقط جنين وكانديداهاى انتخابات را پخش مى‏كنند. وازگان کلیدی: مسيح بنیادگرایی ایوانجلیستها

29 تیر 1393

اجل یهود ؛پایان دنیا یا رجعت عیسی علیه السلام؟

آیاتی از قرآن کریم ازبقای یهود تا قیامت حکایت دارند در عین حال آیه 159 سوره مبارکه نساء طبق تفسیر مرجح ناظر به پایان عمر یهود در دوران رجعت عیسی است. برای رفع اختلافی که در بادو امر میان این دو مطلب به نظر میرسد دو توجیه مخی توان مطرح نمود ؛ نخست آنکه بقای یهود بعد از رجعت عیسی بقای غیر رسمی و منافقانه تلقی گردد که تا قیامت ادامه می یابد و دوم آنکه....

25 خرداد 1393

بررسی مؤلفه غایت شناختی الگوی هنجاری رسانه های جدید اسلامی تحلیلی بر تأثیر نگاه مهدوی در ترسیم الگوی رسانه مطلوب اسلامی

چکیده نکته از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد. این مقاله به قلم آقایان ناصر باهنر و مجتبی صمدی در فصل نامه علمي ـ پژوهشي مشرق موعود سال چهارم، شماره 16،زمستان 1389چاپ رسیده است. بررسی مؤلفه غایت شناختی الگوی هنجاری رسانه های جدید اسلامی تحلیلی بر تأثیر نگاه مهدوی در ترسیم الگوی رسانه مطلوب اسلامی چکیده مقاله پیش رو در تلاش است تا ابعاد جدیدی از نظریه هنجاری رسانه اسلامی را بگشاید. مولفة غایت شناسی یکی از تمایزات اساسی در میان نظریات محسوب می شود. البته هرچند یافتن و بحث پیرامون این مؤلفه سخت و مشکل می نماید، اما محقق با غور در میان منابع و متون اسلامی به ویژگی هایی دست یافته که در رویکردی همگرا به آینده رسانه، مناسب جهت سیاست گذاری رسانه به سوی الگوی آرمانی به شمار خواهد آمد و در نهایت، آن را به صورت نموداری جدید از ویژگی ها و تمایزات ارائه می دهد که تفاوت اساسی با سایر ویژگی های این مؤلفه نظریات هنجاری دارد. این مؤلفه ها را می توان در قالب عدالت رسانه ای، روش سیاست گذاری علوی در رسانه، تجلی وجه حضور امام، مالکان رسانه؛ متقین و مستضعفین، و در نهایت اهداف و جهت گیری بر اساس دانش و حکمت تبیین نمود. واژگان كلیدی نظریات هنجاری رسانه، غایت انگاری، حکومت مهدوی، رسانه اسلامی.

25 خرداد 1393

ظرفيت ها و محدوديت هاي رسانه در جامعه و دولت زمينه ساز ظهور منجي موعود

چکیده نکته از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد. این مقاله به قلم آقای سيد محمد مرتضوي در فصل نامه علمي ـ پژوهشي مشرق موعود سال چهارم، شماره 16،زمستان 1389چاپ رسیده است. ظرفيت ها و محدوديت هاي رسانه در جامعه و دولت زمينه ساز ظهور منجي موعود چکیده از جمله تحولات جهاني كه بر اساس متون ديني بايد رخ دهد، قيام جهاني امام عصرعج است. بر اساس انديشه ديني، هيچ تحولي در جامعه بشري رخ نمي دهد، مگر آن که ابتدا تحولي در انسان ها ايجاد گردد. از طرفي بر اساس نظر دانشمندان علوم اجتماعي، خاستگاه تحولات اجتماعي رسانه هاي ارتباط جمعي هستند. از اين رو براي ايجاد آمادگي در انسان ها و مشاركت آنان در قيام جهاني حضرت مهدي عج نيازمند به كارگيري رسانه هاي ارتباط جمعي هستيم. با اين حال، پرسش اساسي اين است كه ظرفيت ها و محدوديت هاي اين رسانه ها چيست؟ مقاله حاضر با بررسي ابعاد سخت افزاري و نرم افزاري رسانه هاي ارتباط جمعي و ظرفيت ها و محدوديت هاي آن ها به اين نتيجه رسيده است كه نمي توان در راستاي تحول جهاني قيام حضرت مهدي عج به آن ها اميدي بست، ولي با توجه به تعريف رسانه كه عبارت است از هر پديده اي كه عامل انتقال فكر و فرهنگ باشد، در جهان اسلام رسانه هاي مغقول شده اي وجود دارد كه در صورت بهره برداري درست، بسيار كارآمدتر از رسانه هاي موجود هستند. اين رسانه ها در سه بخش مراسم (مانند حج، نماز، عيدفطر، نماز جماعت، جلسات مذهبي)، اماكن (مانند كعبه، مشاهد و مساجد) و مناسبت ها مانند عاشورا، اربعين، فاطميه، شهادت ها و ولادت ها) بررسي و ظرفيت ها و محدوديت هاي هر يك مشخص شده است. واژگان کلیدی رسانه، رسانه هاي مشهور، رسانه هاي مغفول، ظرفيت ها، محدوديت ها.

31 اردیبهشت 1393

واكاوي مورد پژوهانۀ اكمال اخلاقي و عدالت طلبي در عصر ظهور با توجه به ماهيت نظام اخلاقي دين

نکته از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد. این مقاله به قلم آقای مسلم محمدي در فصل نامه علمي ـ پژوهشي مشرق موعود سال چهارم، شماره 14، تابستان 1389چاپ رسیده است. واكاوي مورد پژوهانۀ اكمال اخلاقي و عدالت طلبي در عصر ظهور با توجه به ماهيت نظام اخلاقي دين چكيده اين پژوهش تحليلي مختصر از ماهيت نظام اخلاق ديني ارائه مي دهد و سپس دو بنياد محوري آن در حكومت مهدوي يعني اكمال اخلاقي و عدالت طلبي را به صورت موردپژوهانه بررسي مي كند. اكمال اخلاقي توأم با اتحاد عقول انسان هاست كه از طريق فراهم آوردن بستر عمومی رشد و تعالی انسان ها پديدار خواهد شد. در بعد عدالت طلبي پس از بررسي هويت معرفتي عدالت اثبات خواهد شد مراد از عدالت، طريق وسطي و تأويل آن به صراط مستقيم است. بررسي برخي از مهم ترين كاركردهاي مترتب بر اكمال اخلاقي و عدالت طلبي عصر ظهور نيز در اين پژوهش مورد توجه قرار مي گيرد. واژگان کلیدی عصر ظهور، حضرت مهدي عج، اكمال اخلاقي، عدالت طلبي، نظام اخلاقي دين.

31 اردیبهشت 1393

«عذاب دخان و ردّ پاي آن در سينما

چکیده لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد متني كه در پيش روي خوانندگان محترم قرار گرفته است، بخشي از متن سخنراني دكتر مجيد شاه حسيني با عنوان «عذاب دخان و ردّ پاي آن در سينما» است كه در سالن آمفي تئاتر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و از مجموعه سلسله نشست هاي فرهنگ مهدوي مؤسّسة فرهنگي موعود (پنجاهمين نشست) برگزار شده است. متأسّفانه نکات غيرتخصّصي گريبان رسانة ملّي را گرفت و ما به ازاي شيطان، تصويري را تعريف کرديم. شيطان، نماد بومي نداشت و ما از او تصوير بومي و ايراني ساختيم. تا پيش از آن هر کس مي خواست آدرسي از شيطان بدهد يا بايد از نماد هاي غربي استفاده مي کرد يا از نمادهاي 666 و ستارة پنج پر، بز فومت و چشم لوسيفر و از اين دست علائم. حال اگر عکس اين بازيگر نقش شيطان كه براي آن تعريف كرديم، روي تي شرت يا کلاسور يا غيره نقش بست؛ يعني چه؟ يعني ما براي طايفة شيطان پرست وطني که متأسّفانه در کشور بعضاً، ولي قليل حضور دارند، يک نماد بومي تعريف كرده ايم. دجال 666 عذاب دخان شیطان

27 فروردین 1393

غلبه نهایی اسلام بر ادیان

نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد این مقاله به قلم آقای علی رضایی کهنمویی در فصلنامه علمی- پژوهشی مشرق موعود سال ششم شماره 23 پاییز 1391 به چاپ رسیده است غلبه نهایی اسلام بر ادیان در قرآن کریم سه آیه شریفه با تعبیری مشترک از اراده الهی مبنی بر غلبه اسلام بر سایر ادیان خبر میدهند با توجه به سیاق آیات وعده مزبور به طور ویژه ناظر بر مغلوبیت نهایی دو دین محرف یهود و مسیحیت است. بنا بر روایات فریقین تحقق این وعده الهی به دست مبارک امام مهدی(عج)و حضرت مسیح (ع) خواهد بود البته بنا بر برخی قرائن قرآنی و روایی احتمالا بعد از این غلبه نهایی باز عده ای به صورت پنهانی و منفقانه بر عقاید انحرافی پبشین خود باقی خواهد ماند. اسلام ادیان یهود مسیحیت امام مهدی(عج) حضرت مسیح (ع) آخرالزمان

27 فروردین 1393

مسئله شناسی مهدویت پژوهشی

نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد این مقاله به قلم آقایان حسین الهی نژاد و مهدی شریفی در فصلنامه علمی پژهشی مشرق موعود سال ششم شماره ۲۳ پاییز ۱۳۹۱به چاپ رسیده است مسئله شناسی مهدویت پژوهشی مهدویت پژوهی به سان حوزه ای دانشی دارای ساختار و قواعد استانداردمانند موضوع مسائل روش مبانی و غایت است که در واقع این ساختار و قواعد در همه حوزه های دانشی مثل علم رشته میان رشته و گرایش ساری و جاری است شناخت کامل و جامع از مهدویت پژوهی زمانی به دست می اید که بتوانیم درباره همه مولفه های ساختاری آن به گفتگو بپردازیم لازم است به عرصه های بیرونی آن مانند موضوع شناسی مسائل شناسی روش شناسی مبانی شناسی غایت شناسی -که عرصه های کلی و درجه دو است-توجه نماییم البته در این نوشتار با توجه به حجم محدود آن نمی توان همه مولفه های پیش گفته را به صورت مفصل به بحث گذاشت. بلکه در راستای رسالت و هدف این نوشتار تنها به دو مورد از موارد فوق مثل موضوع شناسی و مسائل شناسی پرداخته می شود واژگان کلیدی مسئله،مسئله شناسی ، مهدویت پژوهی ،مسئله شناسی مهدویت پژوهی، موضوع شناسی مهدویت پژوهی، تبار مسئله، روشگان مسئله

25 اسفند 1392

ماشیح منجی یهود به روایت تلمود

نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد این مقاله به قلم آقای جواد قاسمی قمی در مجله مشرق موعود سال دوم شماره ۸زمستان ۸۷به چاپ رسیده است چکیده ماشیح منجی یهود به روایت تلمود فرجام شناسی به دلیل اینکه به آینده نادیده بشر ارتباط دارد و خبر دقیقی از آن در دسترس نیست همواره از بحث برانگیزترین آموزه های ادیان بوده است در یهودیت هم به رغم ابهام در منشا این آموزه که گروهی آن را تحت تاثیر تلاقی اندیشه های یهودی ایرانی در ایام اسارت بابلی میدانند مفاهیمی همچون ماشیح رستاخیز مردگان جهان آینده آخرین داوری بهشت و جهنم وجود دارد ..... این نوشتار گزیده ای گزارش گونه و تفسیری از بخش ماشیح فرجام شناسی ) تلمود است.تلمود منبع سنت شفاهی ایین یهود به شمار می رود که تفاسیر مهم یهودی را در بر دارد. ماشیح موعود و منجی یهودی فرزند داوود تلمود جهنم بهشت..... ا

21 اسفند 1392

نقش باورداشت غیبت در پویایی حیات علمی و فكری شیعیان در قرن سوم و چهارم

نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد این مقاله به قلم آقای امیرمحسن عرفان عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکدۀ مهدویت) در مجله علوم سیاسی شماره 6 پاییز 1378 به چاپ رسیده است چكیده نقش باورداشت غیبت در پویایی حیات علمی و فكری شیعیان در قرن سوم و چهارم همواره پیشینۀ مباحث مهدویت با پرسمان های فربه و اندیشه خیزی چون چیستی و چرایی غیبت امام عصرعج پیوند می یابد. دغدغۀ این پرسمان ها تنها به طالبان مطالعات منجی باوری محدود نیست، بلكه هر كس به تتبع در تاریخ علاقه مند است، به ناگزیر با آن سر و كار خواهد یافت. با وجود فراگیری اندیشۀ مهدویت در تمامی فرق و مذاهب اسلامی، این اندیشه در همۀ فرقه های اسلامی به یک قوت و شكل نیست، بلكه این آموزه در بین شیعیان امامی از جایگاه مهم تری در قیاس با دیگر فرق اسلامی برخوردار است.بحث اعتقاد به حضور معصوم و غیبتش از انظار و به تبع آن كالبد شناسی بحث انتظار فرج و غیبت امام دوازدهم تفسیر عمل گرایانه از اصل امامت شیعه را به اندیشه و پویایی علمی و فكری فرامی خواند. این نوشتار آغازی است در بازنمایی پیامدهای باورداشت غیبت در عرصۀ علمی و فكری شیعیان در قرن سوم و چهارم. نویسنده در پاسخ به چرایی این مسئله، تصویری متفاوت از آموزۀمهدویت در نزدعالمان شیعه برمی گزیند. در ادامه نیز یافته های تحقیق را یک به یک ذكر می كند. واژگان كلیدی غیبت، مهدویت، غیبت صغری، غیبت كبری، قاعدۀ لطف، اجتهاد.

18 اسفند 1392

اصول و مبانی هستی شناختی مهدویت پژوهی

نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد این مقاله به قلم آقای حسین الهی نژاد در فصلنامه علمی پژوهشی سال ششم تابستان 1391 به چاپ رسیده است چکیده اصول و مبانی هستی شناختی مهدویت پژوهی نوشتار پیش رو به مبانی مهدویت پژوهی با رویکرد هستی شناختی می پردازد اما پیش از آن ابتدا به بیان ضرورت وجود شناختی مهدویت پژوهی در روایات پرداخته شده آنگاه تک تک مبانی هستی شناختی مانند ربوبیت الهی و مهدویت نظام احسن و مهدویت آینده نگری مثبت و مهدویت قاعده قسر و مهدویت و قاعده لطف و مهدویت مورد توجه قرار گرفته اند. وازگان کلیدی: مبانی مبادی هستی شناختی مهدویت پژوهی اصول

19 بهمن 1392

اتحاد سياسي لابي اسرائيل با اوانجليك ها

نوام چامسكي در كتاب مهم خود مثلث سرنوشت درباره ي ويژگي اصلي لابي يهودي آمريكايي مي نويسد : طرفداران اسرائيل در آمريكا فقط يهوديان نيستند بلكه عده ي بسيار زيادي غيريهودي وجود دارد كه با جديت از اسرائيل حمايت مي كنند. چامسكي ادامه مي دهد: "قبل از هر چيز بايد روشن شود كه پديده اي كه مت تيلمان از آن به عنوان لابي يهود نام مي برد تنها به جامعه ي يهوديان آمريكا محدود نمي شود. اين پديده در بردارنده ي بخش بزرگي از چهره هاي ليبرال، رهبران سنديكاها، بنياد گرايان ديني، محصولات با تكنولوژي برتر دولتي داخلي (يعني توليدات نظامي )و منابع تهديد نظامي و ماجراجويي نظامي خارجي و در كنار آن حاميان دولت اعم از كليه نيروهاي نظامي محافظه كار مي باشد."

30 دی 1392

مسيحيت صهيونيستي؛ تبيين يك واژه جديد

نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد این نوشتار خلاصه ای از مقاله آقای مرتضي شيرودي است که در ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر شماره 39 سال چهارم آذر ماه 1384 به چاپ رسیده است. چکیده مسيحيت صهيونيستي؛ تبيين يك واژه جديد در نام و عنوان مقاله، مسيحيت صهيونيستي را نظريه ناميديم؛ علت آن، اين است كه نظريه يا تئوري، به معناي رأي و انديشه به كار مي رود و نيز، نمايان گر كوششي است كه براي فهم يك پديده يا علل رابطة متقابل ميان چند پديده صورت مي گيرد. در واقع، تئوري در پي تشريح آن است كه چرا پديده مشخصي رخ داده و به عبارت ديگر، آن، مجموعه يك پرچه از روابطي است كه داراي سطح معيني از اعتبارند، هم چنين، نظريه، مجموعه اي از قاعده هاست كه به رفتار يا پديده خاصي مربوط مي شود و البته، نظريه، قابل اثبات نيست؛ اما مي توان به آن معتقد بود و از اين رو، فرضيه اي ثابت نشده است نظریه مسيحيت صهيونيستي صهيونيسم مسيحيت نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد این نوشتار خلاصه ای از مقاله آقای مرتضي شيرودي است که در ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر شماره 39 سال چهارم آذر ماه 1384 به چاپ رسیده است. چکیده مسيحيت صهيونيستي؛ تبيين يك واژه جديد در نام و عنوان مقاله، مسيحيت صهيونيستي را نظريه ناميديم؛ علت آن، اين است كه نظريه يا تئوري، به معناي رأي و انديشه به كار مي رود و نيز، نمايان گر كوششي است كه براي فهم يك پديده يا علل رابطة متقابل ميان چند پديده صورت مي گيرد. در واقع، تئوري در پي تشريح آن است كه چرا پديده مشخصي رخ داده و به عبارت ديگر، آن، مجموعه يك پرچه از روابطي است كه داراي سطح معيني از اعتبارند، هم چنين، نظريه، مجموعه اي از قاعده هاست كه به رفتار يا پديده خاصي مربوط مي شود و البته، نظريه، قابل اثبات نيست؛ اما مي توان به آن معتقد بود و از اين رو، فرضيه اي ثابت نشده است نظریه مسيحيت صهيونيستي صهيونيسم مسيحيت

15 دی 1392

هزاره گرايي در فلسفه تاريخ مسيحيت

پژوهشگران دريافته اند كه هزاره گرايي تقريبا در همه فرهنگهاي ديني و اجتماعي جهان يافت مي شود از جانب دیگر دومين عدد كتاب مكاشفه يوحنا، عدد 666، معروف به «عدد وحش » است كه فكر بشر را به مدت تقريبا دو هزار سال مشغول كرده است و.... در همه پيش گويي هاي مربوط به آخر الزمان خبرهاي وحشتناك و نگران كننده اي وجود دارد. وصف اين فتنه ها در هوديت به گونه اي بود كه در گذشته برخي از بزرگان يهود از ترس مقدمات ظهور موعود آخرالزمان، دعا مي كردند خدا ظهور را در عصر آنان قرار ندهد! در مسيحيت گفته مي شود در آخر الزمان هنگامي كه شيطان آزادي مجدد به دست مي آورد، آشوب و ناامني جهان را فرامي گيرد و ستمكاراني ظاهر مي شوند و جنگ هاي خونيني در سراسر جهان درمي گيرد. احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون.....

13 آذر 1392

حواريون مسيحي و اهداف يهودي

به مبلغان انجيل، ايوانجليست گويند. قبل از جنگ جهاني دوم و انتشار دوره دوازده جلدي اصول مسيحيت با عنوان بنياد ها ، آنان به بنياد گرا معروف بودند. در سال 1951 با ايجاد بنيادي به نام اعضاي جهاني ايوانجيلي خود را به عنوان محافظه كاران مسيحي معرفي كردند و تا كنون ارتباط نزديكي ميان ديدگاه هاي محافظه كاران ايوانجليست با ايدئولوژي محافظه كاران سياسي آمريكا مشهود است. آنان با جديت تمام درباره عملي نمودن خواسته هاي مسيح و تحقق پيش گويي هاي انجيل تبليغ مي كنند و اعلام مي دارند، ظهور دوباره مسيح بسيار نزديك است و مسيحيان براي ظهور دوباره مسيح وظيفه دارند انجيل را در سراسر جهان تبليغ نمايند. ايوانجليست ها اعلام مي دارند كه آنان مي خواهند آمريكا را از سكولار اومانيسم نجات دهند و مي كوشند با كنار گذاشتن افراد سكولار از مسئوليت هاي حساس در جامعه، مسيحيان طرفدار اعتقادات افراطي ديني را جايگزين كنند

7 آذر 1392

تجربة دینی و تشرفات

اين مقاله درصدد بررسي بحث نوظهور و مهم فلسفة دين و کلام جديد یعنی «تجربة ديني» در جهان غرب با موضوع پررونق در جهان اسلام و تشيع یعنی «تشرفات» بر آمده است و بعد از تطبيق ديدگاه هاي گوناگون تجربة ديني بر تشرفات به اين نتيجه مي رسد كه تشرفات به ساحت مقدس امام زمان عج، گونه ای از تجربة ديني است.

28 آبان 1392

نقش معناشناسی «دجال» در رسالت رسانۀ زمینه ساز

نکته از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد تاريخ دريافت: 10/9/1389 فصل نامه علمي ـ پژوهشي مشرق موعود تاريخ پذيرش: 15/11/1389 سال چهارم، شماره 16، زمستان 1389 نقش معناشناسی «دجال» در رسالت رسانۀ زمینه ساز حامد پوررستمی* چکیده آخرالزمان عصری است که جولان جریانات شیطانی به اوج خود می رسد. برحسب منابع روایی، موضوع دجال یکی از آن تحرکات شیطانی مرموز و مزور است. نوع رسالت رسانۀ زمینه ساز در رويارويي با آن منوط به تصویری است که از آن ترسیم می شود. در صورت رویکرد فردشناسانه به دجال، رسالت رسانۀ زمینه ساز، تنها رسالتی تنذیری و هشداری خواهد بود که جامعه را نسبت به فردی خطرناک به نام دجال هشدار می دهد. چنین رسانه ای، «امروز» دیگر خود را درگیر با دجال نمی بیند، بلکه در انتظار حوادث «فردا» است. اما در صورت رویکرد جریان شناسانه به دجال، دیگر رسالت رسانۀ زمینه ساز در برابر شخص دجال نیست، بلکه در برابر پدیده ای به نام دجالیسم است که سازمان یافته و سیستماتیک اهداف و نقشه های شوم خود را برنامه ریزی می کند. در این صورت، رسالت رسانۀ زمینه ساز، رسالتی منفعلانه و تنذیری نسبت به «فردا» نیست، بلکه فعالانه و درگیرانه نسبت به «امروز» ارزیابی می شود. البته رویکرد جعلی نگریستن به روایات دجال نیز هست که رسالت رسانۀ زمینه ساز را به سوی رسالتی خاموش و مسکوت سوق خواهد داد. به نظر می رسد رویکرد جریان شناسانه به دجال، رسالت سنگین تری را بر دوش رسانۀ زمینه ساز می نهد که تبیین بیش تری را می طلبد. در هژمونی و جریان دجالیسم، دست کم دو گروه وجود دارد که رسالت رسانۀ زمینه ساز در رويارويي با آن ها یکسان نیست: 1. گروه رهبران و سران جریان دجالیسم؛ 2. گروه پیروان و فریب خوردگان جریان دجالیسم. در یک تقسیم بندی می توان این رسالت را در مقابل سران دجالیسم، سیاستی جهادی و سلبی (با دو راهکار «نقد و به چالش کشاندن تفکرات» و «افشای نقش ها و نقشه ها») و در مقابل پیروان فریب خورده پدیده دجالیسم، سیاستی ارشادی و ایجابی (با دو راهکار «تبیین مبانی و مواد معرفتی» و «نمایاندن کارکردهای دکترین مهدویت») ارزیابی نمود تا در نهایت، رسانه اي کارآمد و قویم بتواند با معرفت بخشی و بیداری عمومی در جهان، زمینه ها را برای اقامه حکومت ولایی به رهبری امام عصر عج فراهم نماید. واژگان كليدي دجال، دجاليسم، رسانه، زمينه سازي، دكترين مهدويت، امام عصر عج

14 آبان 1392

ضرورت قيام جهاني حضرت مهدي عج

ضرورت قيام جهاني حضرت مهدي عج سيد محمد مرتضوي* چكيده يكي از پرسش هايي كه همواره ذهن بشر را به خود مشغول كرده، آيندۀ بشر يا به تعبير ديگر، پايان تاريخ است. انديشمندان با هر ديدگاه و گرايشي كوشيده اند به اين سؤال پاسخ دهند. آنان آيندۀ بشر را روشن و همراه با صلح، صفا، آرامش، امنيت و گسترش عدالت مي دانند. عده اي تحقق آن را خارج از اختيار بشر و نتيجة جبر تاريخي مي شمارند و برخی آن را اختياري دانسته، معتقد به راه اندازي جنگ تمدن ها براي تحقق آن هستند. اديان الهي يهود، مسيحيت و اسلام نيز آيندۀ زندگي بشر را روشن و تحقق آن را در گرو ظهور منجي مي دانند. در انديشۀ مسلمانان این تحول جهاني به دست يكي از فرزندان رسول خداص به نام حضرت مهدي عج رقم خواهد خورد. اكنون پرسش اساسي اين است كه در انديشۀ ديني، چه ضرورتي براي پيدايش اين قيام جهاني وجود دارد؟ نوشتار حاضر با بررسی متون دینی در پی پاسخ گويي به اين پرسش است. با بررسي آيات قرآن و روايات اسلامي در می یابیم كه بعضي وعده هاي خداوند به مؤمنان، مانند تداوم ثقلين تا پايان تاريخ، حاكميت جهاني دين خدا، حاكميت مؤمنان و مستضعفان و صالحان، پيروزي حق بر باطل و... و نیز برخی وعده هاي رسول خدا ص به امت اسلامي، همچون به قدرت رسيدن دوازدهمين جانشين او و قيام جهاني حضرت مهدي عج و فراگير شدن عدالت در همة جهان هنوز تحقق نيافته است. از این رو باید به ضرورت قيام جهاني توسط انساني الهي و معصوم قائل شويم.

23 مهر 1392

بازشناسی سیمای محبوب حافظ با تکیه بر غزل: «آن سیه چرده که شیرینی عالم با اوست»

نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد این مقاله به قلم آقای ابراهيم خدايار وخانم خدیجه حاجیان در فصل نامه علمي ـ پژوهشي مشرق موعود سال چهارم، شماره 14، تابستان 1389به چاپ رسیده است. بازشناسی سیمای محبوب حافظ با تکیه بر غزل: «آن سیه چرده که شیرینی عالم با اوست» چكيده سابقۀ تحقیق دربارۀ بازشناسی ممدوحان حافظ در غزل های مدحی این شاعر و تلاش برای تطابق آن بر شخصیت‎های تاریخی، به روزگار شرح و تفسیر غزل های وی در قرن دهم بازمی گردد. این مقاله می کوشد سیمای محبوب حافظ را در غزلی از دیوان وی با مطلع زیر بازشناسی کند: آن سیه چرده که شیرینی عالم با اوست چشم می گون، لب خندان، دل خرم با اوست مسئلۀ اصلی این پژوهش، این است که آیا می توان از طریق نشانه های برشمرده شدۀ محبوب حافظ در این غزل، آن را منطبق بر ویژگی های مهدی موعود عج دانست. نتایج این تحقیق که بر دست آوردهای اصول و روش های علم تفسیر و تأویل متن با رویکرد هرمنوتیک ادبی مفسر محور استوار است، نشان می دهد هرچند به دلیل ماهیت تأویل‎پذیری و ابهام و ایهام ذاتی بسیاری از غزل های حافظ، انطباق ممدوحان مورد اشارۀ وی بر شخصیت های تاریخی در بسیاری از موارد غیر ممکن است. از آن جا که نشانه ها و اشارات انکارناپذیر در این غزل از یک سو و همسویی و همسانی اندیشۀ مرکزی طرح شده در آن با اندیشۀ محوری حافظ در دیوان وی در بارۀ مهدویت از سوی دیگر مطابقت دارد، ترسیم سیمای واقعی محبوب حافظ و انطباق آن با یک شخصیت تاریخی، دور از دسترس نمی نماید.

8 مهر 1392

نقش مبانی كلامي و قاعدة لطف در فهم فقیهانة مسائل مربوط به زمينه سازي برای ظهور

نکته از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد چكيده به موازات طرح جدّي مسئلة زمينه سازي براي ظهور امام زمان عج در سال هاي اخير، پرسش ها و شبهه هایی دربارة ضرورت و گسترة آن به وجود آمده كه باورمندان به لزوم زمينه سازي و گسترة مورد ادعاي ايشان را به واكنش واداشته است. در اين ميان، آن چه مایة شگفتي شده، آن است كه اين شبهه ها را بيش تر باورمندان به مهدويت مطرح کرده اند، به گونه ای كه هر كدام از آن ها براي اثبات نظر خويش و ردّ ديدگاه ديگري، به دسته ای از دلايل نقلي تمسك جسته اند. همين امر سبب شده است واقعيت مطلب، براي جويندگان حقيقت و وظيفه، مشتبه شود. آثار مهمي كه التزام به هر يك از ديدگاه هاي مطرح شده مي تواند بر بينش هاي اصلاحي فردي و به ویژه سياست ها و برنامه ريزي هاي كلان اجتماعي بگذارد، نويسندة این مقاله را وادار کرده است براي اين معضل، چاره اي بينديشد. نويسندة اين سطور، بی توجهی به جايگاه مباني كلامي مربوط به مسئلة زمينه سازي برای ظهور و التزام به آن را در مسير پژوهش، علت اصلي چنين چالشي می داند و بر این عقيده است كه براي فهم فقيهانة اين مسئله و قبل از پرداختن به دلايل نقلي، ابتدا بايد به سراغ مباني كلامي مسئلة زمينه سازي ظهور رفت و با تبيين درست و التزام به آن، آيات و روايات مرتبط با موضوع را مبتني بر آن تفسير و تحليل کرد.

25 شهریور 1392

  • تعداد رکوردها : 207

ورود کاربر

حديث

لينک هاي مفيد