حیات طیبه؛ مفهوم اصیل سبک زندگی

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد حیات طیبه؛ مفهوم اصیل سبک زندگی شما پیش من می آیید و مقداری پول نیاز دارید. من آن مقدار را دارم و به آن پول هم نیازی ندارم اما می گویم نه! نمی دهم! چرا؟ چون خسیس و بخیل هستم. بُخل چه کار می کند؟ رفتار ایجاد می کند. پس ببینید! رفتار ما «ریشه» در خلقیات درونی ما دارد. خلقیاتی که «پایه» رفتار ماست. کسی که حرام می خورد خُلق لذت طلبی دارد. سبک رفتار بر اساس نوع این خلقیات شکل می گیرد. یعنی شما اگر این لایه را نتوانید تغییر بدهید رفتار یا اصلا ایجاد نمی شود یا اگر ایجاد شود پایدار نیست و اگر هم پایدار باشد عماشاره: پرداختن به سبک زندگی آن هم از منظری اسلامی و دینی، همواره باید مورد نظر و توجه باشد. مطلب زیر متن سخنرانی حجت الاسلام نخاولی، در جمع فعالان مسجدی مشهد مقدس است که در ذیل بازنشر می گردد. علاقه مندان برای آشنایی بیشتر با حجت الاسلام دکتر مهدی نخاولی می توانند به سایت گفتمان برتر مراجعه کنند.

2 مهر 1394

رمزگشائي حديثي علامه طباطبايي از عالم ذر

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد رمزگشائي حديثي علامه طباطبايي از عالم ذر نويسنده: اصغر هادوي* چكيده عالم ذر و ماجراي اخذ ميثاق از انسان ها از مسائل بحث انگيزاست كه ديدگاه هاي مختلفي درباره آن مطرح شده است. در اين مقاله، پس از بيان ديدگاه هاي مختلف وذكر پاسخ علامه طباطبايي به آنها به ديدگاه خود علامه درباره عالم ذر پرداخته شده و پس از تبيين ايشان، اشكالات وارد بر آن نيز مطرح شده است.

26 شهریور 1394

نو انديشي اجتهاد محور و روشنفكري معاصر

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد نو انديشي اجتهاد محور و روشنفكري معاصر نويسنده: محمد علي خورسنديان ( عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز) مقاله ي حاضر به بررسي جريان نو انديشي در تاريخ معاصر در حوزه هاي اجتهاد و فقاهت مي پردازد و تلاش مي كند تا با بيان مختصري از تاريخ روشنفكري، ويژگي هاي نو انديشي حوزوي را برشمارد. نگارنده بيان مي دارد كه نو انديشي مبتني بر اجتهاد و فقاهت تشيع نه تنها در مهم ترين عرصه هاي فعاليت روشنفكري يعني عرصه ي نقد و اصلاح فكري و اجتماعي حضور داشته بلكه همواره جريان اساسي و مرجع بوده است. در بخش ديگر مقاله به بيان سير حركت هاي نو انديشي شريعت محور از وحيد بهبهاني تا امام خميني مي پردازد و در ادامه نويسنده ده خصوصيت ويژه ي نو انديشي حوزوي را عنوان شاخص ترين ويژگي هاي دارندگان اين تفكر بر مي شمرد اين ويژگي ها عبارتند از: ارائه ي انديشه ي درون معرفتي؛ محوريت فقه؛ خردگرايي؛ اتصال تاريخي؛ سياست ورزي؛ مجاهدت و انقلاب گري؛ اتكا به معنويت؛ مردمي بودن و پذيرش عامه؛ اهتمام به گفت و گو و تبيين گري و محوريت اصلاح سياسي؛ فرهنگي؛ اجتماعي؛ به جاي اصلاح دين. و در نهايت به لزوم تقويت هر يك از اين شاخص ها و به پاره اي از چالش هاي نو انديشي حوزوي اشاره مي شود.

22 شهریور 1394

بنیاد گرایی و سلفیه بازشناسی طیفی از جریان های دینی

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد بنیاد گرایی و سلفیه بازشناسی طیفی از جریان های دینی حسین هوشنگی معرفی بازگشت به دین و احیای آن چند دهه ای است که در جهان اسلام دیده و شنیده می شود. این جریان به سه قالب احیاگرانه، اصلاح گرانه و بنیادگرایانه قابل طبقه بندی است که جریان بنیادگرا به لحاظ ماهیت سیاسی و بعضاً نظامی آن، جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است. در این مقاله مفهوم بنیادگرایی و مسئله جریان های دینی توضیح داده خواهد شد.

19 شهریور 1394

قرائت نبوي از جهان يا انکار وحي

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد قرائت نبوي از جهان يا انکار وحي نويسنده: عبدالله نصري اشاره: از نظر متفکران اسلامي، وحي، کلام خداوند است و پيامبر نيز فقط واسطه ي دريافت وحي و ابلاغ آن به مردم است. برخي از روشنفکران مسلمان بر خلاف اين نظريه ي رايج معتقدند که وحي همان سخن پيامبر است. از جمله اين افراد بايد از «محمد مجتهد شبستري» نام برد که سلسله مقالاتي را در پانزده قسمت با عنوان قرائت نبوي از جهان نگاشته و ادّعا کرده که وحي سخن پيامبر است، نه کلام خداوند. وي در اين مجموعه مقالات تلاش بسيار کرده تا وحياني بودن قرآن را کنار زده و آن را يک کتاب بشري بداند که شخصي به نام محمد بن عبدالله با افکار محدود خود و تأثيرپذيري از محيط و فرهنگ زمانه به نگارش درآورده است. البته اين اثر عاري از عقايد خطا و احکام نامعقول و خشن نيز نمي باشد. که فقط متناسب با زمان نزول آن بوده و امروزه ديگر هيچ گونه کارآيي ندارد. فقط آنچه از اين کتاب براي انسان امروزي مفيد است، برخي از دستورات اخلاقي و عبادي آن مي باشد که انسان را در مسير سلوک توحيدي قرار مي دهد. نويسنده در اين مقاله به تحليل و نقد گوشه هايي از سلسله مقالات «قرائت نبوي از جهان» پرداخته است.

16 شهریور 1394

انشعابات و فرقه هاي شيعه

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد انشعابات و فرقه هاي شيعه نويسنده: علامه طباطبائي علاوه بر اصول اوليه يک مذهب مسائلي ديگر وجود دارد که اختلاف اهل مذهب در اين مسائل با حفظ اصل مشترک انشعاب ناميده مي شود. انشعاب در همه مذاهب و خاصه در چهار دين آسماني، کليمي، مسيحي، مجوسي و اسلام و حتي در شعب آنها نيز وجود دارد. مذهب شيعه در زمان سه پيشواي اول (اميرالمؤمنين، امام حسن و امام حسين عليهم السلام) هيچ گونه انشعابي نپذيرفت ولي پس از شهادت امام سوم اکثريت شيعه به امامت حضرت علي بن الحسين امام سجاد عليه السلام قائل شدند

13 شهریور 1394

جریان شناسی اندیشه در جهان عرب

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد جریان شناسی اندیشه در جهان عرب نویسنده :مقصود رنجبر در دوران معاصر، بحران های پی در پی، نقش اساسی در شکل گیری و تحول اندیشه های سیاسی در جهان عرب داشته است. یعنی می توان گفت که بحران زدگی خصیصه اندیشه عرب است و بحران زدگی آن به شدت محسوس است البته اندیشه سیاسی، به عنوان پاسخی به این بحران ها، ذاتی سیال داشته و نمی تواند ثابت باقی بماند و تحول آن با توجه به تحولات حادث شده، امری طبیعی است.

12 شهریور 1394

سرّ هیبت انگیز

سرّ هیبت انگیز نویسنده: دکتر پریش کوششی تجربه ی دینی از دیدگاه «رودلف اتو» تا سال های سال، آن چه کانون مبحث خداشناسی را تشکیل می داد، تاکید بر برهان ها و معیارهای عقلانی بود. اثبات وجود و خصایل ذات باریتعالی، به خصوص از طریق پیمودن طرق استدلال های عقلانی باب بود و رواج داشت. نزد علمای مسلمان و نیز بر بستر فلسفه ی غرب، آن چه رسمیت داشت، عقل گرایی در وادی خداشناسی بود. اما اخیرا در مباحث و پژوهش های الاهیات، تکیه و تأکید بر «تجربه ی دینی» نیز به چشم می خورد. تجربه ی دینی، نه بر معرفت شناسی های دقیق عقلانی و نظری بلکه بر احساس اتکا و الحاق مطلق و یکپارچه با مبدأ و معاد یکه و یگانه ی جهان، خداوند، استوار است. این افق اعتقادی، خصوصا از آرای شلایر ماخر، فیلسوف و الاهی دان کلاسیک آلمانی، نشات گرفته است و سپس، از سوی فیلسوفانی چون رودلف اتو آلمانی یا ویلیام جیمز، فیلسوف پراگماتیست آمریکایی، پی گرفته شد. دکتر کوششی، در مقاله ای که پیش رو دارید، دستاوردها و آرای رودلف اتو را دراین حوزه موضوع تحقیق، نقد و بحث قرار داده است. اتو به ویژه، تجربه ی دینی را با عوالم و روحیات شخصی گره زده است. تجربه ی دینی نوعی رویکرد است که به تازگی در الهیات جدید مغرب زمین بروز کرده و مورد توجه بسیاری از اندیشمندان آن سامان واقع شده است. تا پیش از قرن هجدهم -ظهور هیوم و کانت- تکیه بر عقل و توانایی های عقلی یکی ار راه های مهم شناخت و اثبات وجود خداوند محسوب می شد، به نحوی که عمده ی کوشش متفکران معطوف به ارائه ی براهین عقلی در اثبات وجود خداوند بود اما در اواخر قرن هجدهم عقلگرایی rationalism و تکیه بر عقل محض توسط بسیاری از متفکرین -از جمله کانت- مورد تردید و مناقشه قرار گرفت. قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد

30 مرداد 1394

درآمدی بر روش شناسی تاریخ فکر با تکیه بر مطالعات شیعه شناسی

درآمدی بر روش شناسی تاریخ فکر با تکیه بر مطالعات شیعه شناسی نویسندگان: سیدمحمدمهدی گرامی محمد قندهاری چکیده امروزه در دنیا وقتی صحبت از شیعه شناسی، اسلام شناسی و مسیحیت شناسی می شود، بیشتر از آنکه مقصود اندیشه کلامی آن ها باشد، تاریخ اندیشه آن ها مدنظر است. بر این اساس، سنت شرق شناسی با رویکرد یادشده به تحلیل تاریخی عقاید شیعه پرداخته است و پیروان چندی از این سنت نیز در میان باورمندان به تشیع ظهور کرده اند، اما این مطالعات غالباً روشمند نبوده و با حرکت در روندی ابهام آمیز در برخی موارد نتایج تأمل برانگیزی را نیز به همراه داشته اند. این مقاله درصدد برداشتن نخستین گام ها برای سامان دادن و بومی سازی رشته «تاریخ فکر» است، تا بر اساس آن بتوان ضمن گسترش این رشته، از برخی نظریه پردازی های افسارگسیخته و بی پایه در حوزه ی تاریخ اندیشه جلوگیری کرد. پرسش اصلی در این مقاله این است که تاریخ فکر چیست و چه ساختار علمی می توان برای آن در نظر گرفت. بر اساس مدعای این پژوهش، تاریخ فکر رشته ای است که در آن پژوهشگر به جای اینکه خود را در مسند یک عالم دینی بنشاند، خویشتن را در مسند یک مورخ می گذارد و تلاش می کند تاریخ اندیشه مذهب مورد نظرش را ترسیم کند؛ در عین حال مقوله ی تاریخ تفکر را نباید با کلام اشتباه گرفت. در حوزه ی متدولوژی تاریخ فکر، علاوه بر دید تاریخی خاصی که مورخ اندیشه باید از آن برخوردار باشد، به نظر می رسد این حوزه رویکردی میان رشته ای دارد، چراکه برای دستیابی به اهدافش نیاز به استفاده از دستاوردهای علومِ مختلف حوزه ی انسانی دارد. این مقاله ابتدا به تبیین مرزهای تاریخ اندیشه و اشتراک و تمایزش با رشته های پیرامونی آن همچون تاریخ و کلام می پردازد. سپس به علل توسعه نیافتگی آن و همچنین محدودیت های مطالعات سنتی که ما را محتاج به چنین حوزه ای می کند، وارد می شود. در نهایت نیز این پژوهش جستاری در متدولوژی تاریخ فکر با رویکردی میان رشته ای خواهد داشت. قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد

21 مرداد 1394

بزرگان اهل سنت چگونه از رئیس مذهب جعفری یاد می کنند؟

بزرگان اهل سنت چگونه از رئیس مذهب جعفری یاد می کنند؟ امام صادق(ع) در میان همه مسلمانان از جایگاه معنوی و علمی فوق العاده برخوردار است و دارای مقام رفیع و شامخ نزد آنان است و در راه هدایت و ارشاد مسلمانان در حوزه های علم و عمل از هیچ تلاشی فروگزار نکرده است. امام صادق(ع) به دلیل اینکه از اهل بیت رسول خدا(ص) است و از اساتید مذاهب اربعه اهل سنت به شمار می آید، دانشمندان اهل سنت مطالبی را درباره او بیان داشته اند که درباره هیچ یکی از شخصیت های علمی خود نگفته اند، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که آیا در کتاب های اهل سنت از امام صادق(ع) سخنی مبنی بر علم و تقوا و زهد آن حضرت گفته شده است؟ پاسخ می دهد قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد

20 مرداد 1394

نگاهی به جایگاه علم و روش در انديشۀ رضا داوری اردكانی؛ علم و روش در ترازوی نقد

نگاهی به جایگاه علم و روش در انديشۀ رضا داوری اردكانی؛ علم و روش در ترازوی نقد داوری اردكانی، همانند هانری كربن و فرديد، پديدارشناسی را تا آنجا كه نقد غرب را انجام داد به خدمت می گیرد و با دفاع از فلسفه، به ميراث ايرانی و اسلامی برمی گردد. پديدارشناسی سكوی پرتاب و مبنای روشی داوری اردكانی است و او با استفاده از آن، به زبان سنت و ويژگی های فلسفی بومی ايران بازگشته است و از آن ها دفاع می کند. روح الله اسلامی*:ارتباطات بشر در قرن بيست ويكم بسيار افزايش پيدا كرده است و در اثر نزديك شدن انسان ها به يكديگر، موضوعات و مشكلات طبيعي و انساني بسياري به وجود آمده است. عصر اطلاعات باعث تصنعي تر شدن علوم و كاربرد بيش از اندازه ی رياضيات و روش هاي كمّي استقرايي با كمك تكنولوژي هاي سايبري است. در اين عصر، علوم بسيار تخصصي و كاربردي، به همراه راه حل هاي مبتكرانه، كمي جايگاه فلسفه را به حالت تعليق درآورده اند؛ به نحوي كه حتي فرصت پرسش از جايگاه فلسفه نيز پیش نمی آید. در این شرایط و در دنیای کنونی، شايد از معدود كشورهايي كه هنوز فرهنگ سياسي مردم و نخبگان اصلي، نظري و عملي آن، گرايش فلسفي دارند، ايران باشد قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد . مطلب پیش رو به نقل از سایت فرهنگ امروز بازنشر می گردد.

14 مرداد 1394

«شیخیه »، بستر پیدایش بابیت و بهائیت

«شیخیه »، بستر پیدایش بابیت و بهائیت نویسنده : عز الدین رضانژاد در خصوص فرقه منحرف و ضاله «بهائیت » پیش از پرداختن به آن، لازم است ریشه های فکری ای که به «بابیت » و «بهائیت » ختم شد، نقد و بررسی گردد تا خوانندگان با بصیرت بیشتر، در صدد کشف چگونگی راه یابی انحراف در میان افراد و گروه ها برآیند . از این رو، اینک با بسط بیشتری از «شیخیه » و «افکار و اعتقادات آنان » سخن خواهیم گفت تا جریان شکل گیری فرقه ضاله «بابیت » و «بهائیت » ، به درستی ترسیم کرده، به نقد و بررسی عقاید آنان بپردازیم قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد.مقاله حاضر در مجله انتظار شماره 3 به چاپ رسیده است.

4 مرداد 1394

زمینه های تاریخی سلفیه

زمینه های تاریخی سلفیه احمد پاکتچی معرفی سلف به معنای خلف و گذشته و در اصطلاح به معنای بازگشت به گذشته می باشد. سلف گرایی از سده 2ق تا به الان وجود داشته و تحولاتی را به خود دیده است. از رهبران سلف گرایی که تاثیر بسزایی در روند سلف گرایی داشتند می توان به ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب اشاره کرد. در ادامه در مورد زمینه های تاریخی سلفیه مطالبی بیان خواهد شد. قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد.

25 تیر 1394

از تقابل علم و دین تا تعامل عقل و نقل!

از تقابل علم و دین تا تعامل عقل و نقل! نویسنده: عباس فتحیه * چکیده حقیقت و گوهر علم و دین، معرفت موجه است. پس علم و دین دوگانگی هویت ندارند، چه رسد به تقابل و تعارض. تمایز سنخ مسائل علم و دین نیز تفکیکی نارواست. با توجه به بسط روزافزون معرفت علمی و دینی، نمی توان حوزه ی این دو را به حدی متوقف نمود که خود علم و دین به رسمیتش نمی شناسند. همچنین تفکیک با روش و منبع شناخت (به این معنا که دین، نقلی است و علم، عقلی) نادرست است، چون علم و دین به هر دو منبع متکی اند. با تبیین جایگاه و قلمرو عقل، شهود، تجربه و نقل، تعارضات احتمالی رهاورد این مدارک معرفتی دفع می شود. بنابراین راهکار دینی کردن معرفت علمی و علمی کردن معرفت دینی (به معنای دستیابی به صدق و یقین حداکثری در گزاره های دینی و علمی) استفاده ی حداکثری و شایسته از عقل و نقل قطعی در فرآیند کسب معرفت است. قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد.

20 تیر 1394

چیستی علوم انسانی

چیستی علوم انسانی گفتاری از سید محمدتقی موحد ابطحی بدون داشتن شناخت دقیقی از علوم انسانی، بحث از تحول و ارتقا و همچنین بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی بحثی بی فایده خواهد بود، گویا ناگزیر از آن هستیم که تعریفی از علوم انسانی ارائه کنیم. قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد.

12 تیر 1394

بداء از منظر آيت الله معرفت

بداء از منظر آيت الله معرفت نويسنده: محمد محمدرضايي (1) چکيده اين نوشتار بر آن است تا آموزه بداء را از ديدگاه مکتب تشيع مورد پژوهش قرار دهد. بداء در اصطلاح به معناي آن است که خدا بر اساس سنت هاي ثابت حکمت و مشيت و عملکرد انسان، قضا و قدري را محو و قضا و قدري ديگر را اثبات مي کند. اين تغيير در قضاي الهي که بر عملکرد انساني مبتني است، مستلزم جهل در ساحت الهي نيست. به اين معناي بداء در آيات و روايات تصريح شده است، اما بداء معناي ديگري نيز دارد که در حقيقت به معناي ايجاد رأي جديدي است که قبل از آن وجود نداشت که مستلزم جهل و مخفي بودن آن، قبل از رأي جديد است. اين نوع بداء در مورد خداوند محال است؛ زيرا بر اساس آموزه هاي قرآني، هيچ چيز بر خدا مخفي نمي باشد و از ازل و قبل از به وجود آمدن هر چيزي علم داشته است. نظر بداء مبني بر اصولي است که عبارتند از: 1. علم خداوند به همه اشياء؛ 2. تمام موجودات اين عالم تحت سيطره و قدرت خداوند هستند. خداوند هر روزي در کاري است؛ 3. سرنوشت انسان بر حسب اعمال خوب و بد او تعيين مي شود. اين مباني از اصول مسلم دين و مورد قبول همه مسلمانان مي باشد. بداء نسخ است که نسخ در امور تشريعي است که باز مورد تأييد همه مسلمانان است، ولي بداء در امور تکويني است. اعتقاد به بداء چند مسأله اساسي را در پي دارد که محل اختلاف آراء و نظريات شده است که عبارتند از: 1. رابطه بداء با تقديرات الهي؛ 2. رابطه بداء با علم الهي؛ 3. رابطه بداء با پيشگويي هاي انبيا و اولياي الهي. اين مسائل مورد بحث و بررسي قرار گرفته و ديدگاه آيت الله معرفت نيز در اين باره بيان شده است. (2) كليدواژه ها: بداء، آيت الله معرفت، علم غيب، پيشگويي هاي انبيا و اولياء، قضا و قدر الهي، علم نامتناهي خداوند. قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد.

10 تیر 1394

قرآن و جایگاه امامت

قرآن و جایگاه امامت نویسنده: علی ربانی گلپایگانی امامت در تفکر اسلامی جایگاهی والا و اهمیت بسیاری دارد. از قرآن کریم به دست می آید که جایگاه امامت از نبوت نیز برتر است، زیرا خداوند، ابراهیم (علیه السلام) را که دارای مقام نبوت و رسالت بود مورد آزمونهای ویژه ای قرار داد و پس از آن که او به درستی از عهده ی انجام آن آزمون ها بر آمد مقام امامت بر بشر را به او عطا فرمود: (وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً )؛(1) به یاد آور هنگامی را که پروردگارِ ابراهیم او را به آزمون هایی آزمود. وی آن آزمون ها را به اتمام رساند. خداوند فرمود تو را پیشوای مردم قرار دادم. بدون شک آزمون هایی که ابراهیم (علیه السلام) به آنها آزموده شد، در رسیدن او به مقام امامت تأثیر داشته است و از طرفی، تردیدی وجود ندارد که درگیری های ابراهیم با نمرود و مأموریت ذبح فرزندش از این آزمون ها بوده است. این آزمون ها در دوران پیامبری او رخ داد. بنابراین، نمی توان گفت مقصود از امامت در آیه ی یاد شده، نبوت و پیامبری است قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد.

10 تیر 1394

به مناسبت هفتم ماه مبارک رمضان آیا ابوطالب(ع) مسلمان از دنیا رفت؟

به مناسبت هفتم ماه مبارک رمضان آیا ابوطالب(ع) مسلمان از دنیا رفت؟ قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد. مطلب پیش رو در خبرگزاری فارس باز نشر گردیده است.

3 تیر 1394

نقد مبنای معرفت شناختی علوم انسانی سكولار و اسلامی

نقد مبنای معرفت شناختی علوم انسانی سكولار و اسلامی عبدالحسین خسروپناه معرفت شناسی، دانشی است که معرفت و شناخت را از حیث حکایت گری و کاشفیت از واقع و نفس الامر بحث می کند و به تبیین امکان و ابزار و منابع و معیار و شرایط و موانع و انواع معرفت می پردازد. نفی شکاکیت و نسبی گرایی، یکی از مهمترین وظایف معرفت شناسی رئالیستی است. آدمی از زماني كه چشم به جهان مي گشايد و جهان پيرامون خود را بررسي مي كند؛ در مي يابد كه نسبت به بخش هايي از جهان آگاهی دارد و اشيایی را مشاهده مي كند و علومي به دست مي آورد و مي يابد كه در اطراف او موجوداتي هستند و اين عالم، در بردارنده كائناتي است كه او نيز در زمره آنهاست. فعاليت ها و حركات و تغييراتي در عالم هست كه از طريق صور ذهني قابل دسترسي است و بالوجدان حقايقي را وراء خود و ذهن خود مي يابد كه صور ذهني وي از آنها حكايت مي كنند. اين اعتراف به واقعيات وراء خود و ذهنيّات، به معناي کشف مطلق واقعیت نيست؛ چرا كه گاهي ذهن در خود، خطاهايي را مي يابد همچنان كه بيشتر زمان ها، معارف خود را مصيب به واقع مي بي اما به رغم يافتن خطا، شناخت واقع را ممكن مي داند و اين خطاي موردی، موجب افتادن او به ورطه انكار واقعيت نمي گردد و همچنان واقع گرا می ماند. اين مطلب شيوه اكثري بشر است كه بدان واقع گرايي يا رئاليسم گفته مي شود. در مقابل گروه هايي با اين اصل مخالف اند و منكر واقعيت و مطابقت انديشه با آن هستند و به شكاكيت، نسبي گرايي و ... گرويده اند و صور ذهني را خيال و حكايت از ماوراء را از آن منتفي دانسته اند و يا اگر واقعيت را پذيرفته اند، انطباق صور ذهني را با واقعيت خارج منكر شده اند، اين عده، طرفدار مکتبی به نام ايده آليسم هستند. معرفت شناسی، دانشی است که معرفت و شناخت را از حیث حکایت گری و کاشفیت از واقع و نفس الامر بحث می کند و به تبیین امکان و ابزار و منابع و معیار و شرایط و موانع و انواع معرفت می پردازد. نفی شکاکیت و نسبی گرایی، یکی از مهمترین وظایف معرفت شناسی رئالیستی است. قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد.

1 تیر 1394

جنبش بابیه و آموزه های مهدویت

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد.مقاله پیش رو در ماهنامه انتظار موعود - شماره 24 منتشر گردیده است. جنبش بابیه و آموزه های مهدویت چکیده هر مکتب و یا آموزه عقیدتی، به مقداری که ظرفیت اصلاح مردم و ایجاد تحولات مثبت در جامعه را داشته باشد، به همان میزان می تواند زمینه سوء استفاده راهزنان و فرصت طلبان را داشته باشد. آموزه های خاص تشیع، مانند انتظار، شهادت طلبی و موعودباوری هم از این مقوله استثناء نیست؛ پیروان فرقه بابیه با استفاده از فضای خاص سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی که در زمان بروز آن فرقه وجود داشت این آموزه ها را در جهت بسیج مردم در نفی اسلام و ایجاد بدعت در اعتقادات به کار گرفتند و با بهره گیری از عناوین، کار تشکیلاتی و برنامه ریزی بلند مدت زمینه تشکیل فرقه ضاله بهائیت را هم ایجاد نمودند که مورد بهره برداری استبداد و استعمار در تثبیت حاکمیت آنها بر مردم قرار گرفت. ما در این مقاله در پی آنیم که راه کارهای سیاسی پیروان و مدعیان بابیه را در جهت کسب قدرت با استفاد از ابزار فرهنگی و عقیدتی بررسی نموده و پیامدهای آن را نیز تشریح نمائیم.

19 خرداد 1394

  • تعداد رکوردها : 214

ورود کاربر

حديث

لينک هاي مفيد