اساس گرائی (مبناگروی)

اساس گرائی همان مبناگروی و بنیان انگاری است که یکی از نظریات معرفت شناسی در مسئله توجیه می باشد. و در واقع این نظریه پاسخی به شکاکیت در توجیه است. شک گرایان معتقدند که ما هیچ گونه دلیلی برای آنچه آن را علم می خوانیم، نداریم. شکاکیت مربوط به توجیه، نخستین بار خود را در آثار ارسطو نشان می دهد. آنچه ارسطو در کتاب تحلیلات ثانیه آورده و بدان پاسخ گفته است، امروزه تسلسل معرفتی نامیده می شود. اگر علم، باوری صادق است که موجه باشد، در می یابیم که هر قضیه ای برای موجه شدن نیازمند یک یا چند قضیه دیگر است... اما اگر این مبنا پذیرفته شود که هر قضیه ای نیازمند موجه شدن است، مقدمات استدلال، خود نیازمند مقدماتی دیگر هستند تا در استدلالی منطقی، موجه کننده آنها باشند و این مسیر استدلالی تا بی نهایت ادامه می یابد و به جایی ختم نمی شود بنابراین برای معلوم شدن یک قضیه نیازمند بی نهایت استدلال هستیم

24 مرداد 1396

ارتباط بداء با اراده و علم الهی از جهت معناشناختی

موضوع « بداء » از جمله مباحثی است که در سه علم فلسفه، کلام و اصول فقه کاربرد دارد. در حوزه کلام، به دنبال طرح مباحث مربوط به علم و اراده الهی، این موضوع مطرح می گردد. بداء از معتقدات امامیه است و سایر فرق به آن تصریح نداشته و گاهی اعلام مخالفت نیز نموده اند اما ناخواسته به محتوای آن اعتراف داشته اند. از این رو پیوند بداء با اراده الهی از لحاظ معناشناختی نزد تشیّع، مورد بررسی قرار گرفت و معلوم گردید که با در نظر گرفتن اراده خداوند به عنوان صفت فعل، صرف نظر از این که به معنای داعی، حُب و رضا، نفس فعل (تکوین) یا عین علم الهی باشد، کاملاً با مفهوم بداء همخوانی داشته و قابل توجیه و تفسیرصحیح است. ضمن آن که قبول بداء، به معنای پذیرفتن هیچ گونه تغیر و تبدّل در ذات خداوند نبوده و جهل یا عدم قدرت را نیز برای ذات احدیت به دنبال ندارد.

10 مرداد 1396

ﮔﺰﺍﺭﻩ ﮐﻼﻣﯽ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺩﺭ ﺍﺟﺘﻬﺎﺩ (ﺟﺎﻣﻌﻴّﺖ ﺷﺮﻳﻌﺖ)

ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﮔﺰﺍﺭﻩﻫﺎی ﮐﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﻨﺒﺎﻁ ﻓﻘﻬﯽ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻴّﺖ ﻭ ﮐﻤﺎﻝ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮔﺰﺍﺭﻩﻫﺎی ﮐﻼﻣﯽ ﻣﺆﺛﺮ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﺘﻮﻥ ﺩﯾﻨﯽ ﺍﺳﺖ. ﻁﺒﻖ ﻗﻮﻝ ﻣﺨﺘﺎﺭ، ﺩﯾﻦ ﺑﺮﺍی ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺟﺎﻣﻌﻴّﺖ ﺩﯾﻦ ﻣﺆﺛﺮ، ﻣﺘﻮﻥ ﺩﯾﻨﯽ ﻗﺎﺑﻞِ ﺗﻔﺴﻴﺮ، ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﯽﮔﺮﺩﻧﺪ. ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﺗﺸﺮﯾﻊ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﮐﻠﯽ ﻭ ﺟﺰﺋﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﻭﺿﻊ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻫﻤﺔ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺷﺮﻉ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺷﻮﺩ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻬﻢ ﺑﺤﺚ ﺟﺎﻣﻌﻴّﺖ ﻭ ﮐﻤﺎﻝ ﺷﺮﯾﻌﺖ، ﺍﺷﺘﻤﺎﻝ ﺩﯾﻦ ﺑﺮ ﺩﻭﻟﺖ ﻭ ﻧﻬﺎﺩ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﺍﺳﺖ. ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺍﯾﻦ ﻗﻮﻝ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻫﻤﺔ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﺣﮑﻮﻣﺖﺩﺍﺭی ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﻋُﻘﻼﯾﯽ ﺭﺍ ﺗﺄﯾﻴﺪ، ﺑﺮﺧﯽ ﺭﺍ ﺗﺨﻄﺌﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻅﻬﺎﺭ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

30 تیر 1396

فرا روایت بنیادگرایی مسیحی (بررسی موردی رابطه دین و سیاست در آمریکا)

بنیادگرایی جنبشی مذهبی است که بازگشت به اصول و بنیادها را مفروض گرفته و عمدتاً خواستار عبور از مدرنیسم و بازگشت به سنت هاست. تصلب، تأکید بر جامعیت دین، مخالفت با سکولاریسم و تأکید بر خشونت جهت پیش برد اهداف، از وی‍‍‍ژگی های اصلی جریان های بنیادگرا و از جمله بنیادگرایی مسیحی است. جنبش های بنیادگرا با چنین رویکردی درصدد تأثیرگذاری بر محیط پیرامون خود بوده اند. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر آموزه های بنیادگرایی مسیحی بر سیاست ایالات متحده آمریکا در دو حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی خواهد پرداخت.

30 تیر 1396

محمد(ص) پيامبر اعظم و پيام علمي او (توسعه و حيات در كهكشانها)

در اين نوشتار به فرازي از حقايق علمي در كيهان شناختي از نگاه آيات و روايات اشاره شده است و بر اين ادعا اصرار دارد كه با توجه به دعوت پيامبر به علم، خود نيز به عنوان يك دانشمندان با زبان علمي، داده هايي را به بشريت ارائه كرده است. از اين رو احياي رويكرد علمي به كتاب پيامبر، يك نهضت نوين ديني را در عصر سيطره علم به وجود مي آورد و تطبيق و تحليل آوردههاي پيامبر با فرآورده هاي علمي، بستر استنباط و استخراج دانش نو و توليد علم را فراهم مي سازد و بار ديگر بشريت را با تمدن بزرگ علوم اسلامي و فلسفه الهي همراه مي سازد.

9 تیر 1396

روش تأویلی-تمثیلی فهم قرآن در عرفان و مذهب باطنیه

در مکتب عرفان و مذهب باطنیه ، از این جهت که برای آیات قرآن و کلمات آن ، معانی باطنی قایل اند، اعتقاد یکسانی وجود دارد ، از این روی هر دو طریق، برای کشف حقایق معانی قرآن کریم، روشي خاص را پاسخگو مي داند ؛ اما از لحاظ «روش شناختی» تمایز و اشتراک هایی در شیوة هرمنوتیکی دو نحلة فوق، وجود دارد که با مطالعه دقیق در متون و منابع آنان این تمایز و اشتراک ها روشن می گردد با این بیان که در تأویل عرفانی سه ویژگی وجود دارد: الف: کشف مفهوم در بطن آیات، ب: تهذیب نفس برای دست یابی به کشف و ج: گذر از معانی حسی و راه یابی به معانی باطنی و روحانی اما در نزد باطنیه مشخصه های اصل تأویل عبارت است از: الف: تعیین مصداقی مفاهیم کلمات قرآن ، ب: تعلیم و ج: آزاد بودن و تردد معانی از حسی به روحانی و یا بالعکس از روحانی به معانی حسی. مقالة حاضر عهده دار تبیین این ویژگی ها و فرآیندهای روش شناختی این دو بینش است که با سیری در تبیین مفاهیم اصطلاحی نظیر «مثل» و «تأویل» در آراء آنها شروع و در پایان به وجوه اشتراک و تمایز در روش آن دو در تبیین قرآن کریم پرداخته و سر انجام به داوري صحيح فهم متن اشاره رفته است . مثل، ممثول، تأویل، علم مَثَل، عرفان، باطنیه، کشف، تعلیم

9 تیر 1396

بازتاب نور نجس یا خیالات نادرست مدعیان سلوک در متون عرفانی تا قرت ششم (باتاكيدبرمتون عرفاني زبان فارسي تا قرن ششم)

قرآن کریم مهم ترین منبع کسب معرفت در حوزة عرفان اسلامی است. نکته ای که صریح سخن عارفان و از معتقدات آنان بوده و هست. چون قرآن کریم حلقة اتصال بين علم باری تعالی و ذهن و قلب انسان است و عارف می کوشد تا مجرای معرفتی خویش را به این زلال ترین آبشخور، برای کشف و شهود حقیقت و طی مدارج سلوک، پیوند زند و عطش سیراب نشدنی او به سراب پندار و وهم نیالاید؛ لذا از این نگاه، قرآن کریم معیار صحت حقیقت از توّهم در نزد ارباب معرفت نیز هست. اما آنچه از متون عرفانی استنباط می شود دو گروه هستند که اگر چه در زیّ اهل سلوک اند اما به دام افتادة خیالات باطل و گمان های نادرست از معارف وحقایق معانی قرآن کریم شده اند. نخست گروهی که اگر چه در قصد سلوک و کشف حقیقت صادق اند، اما چون گرفتار ضخیم ترین حجاب، یعنی «حجاب خودی» و نفس هستند، ادراکاتشان نه تنها کشف و مکاشفه نسیت، بلکه کج فهمی و ناشی از کوری حدقة بینش است. گروه دوم آنان كه در قصد راه و هدف سلوک نیز آلوده به کسب جاه و نام اند و از این روی گفتارشان مردود است. از دیدگاه متون عرفانی زبان فارسی هر دو گروه نه تنها بی بهره از معرفت و شهود حق اند، بلکه مُدعیات آنها نیز باطل و راهزن است، هرچند که گفته های آنان ظاهری عارفانه و گفتمانی در مسایل عرفان است اما بیدار راه نباید از این تشابه ظاهری فریب بخورد، چون باطن کلام مطرود، تیرگی افزا و سد راه سلوک است. فرید الدین عطار از این سلک بیانات معرفت نُمای، به «نور نجس»يعني تركيب متناقض نمايي تعبير کرده است. سنایی، مولوی، محمد غزالی،احمد غزالی و عین القضاة نیز هر کدام نامی بر این رمز گویی های متظاهران مدعّی کشف و شهود گذاشته اند، که در متن مقاله به آن پرداخته شده است. در این پژوهش چونی و چرایی موضوع با تفکیک و تحلیل از آرای مطرح در برجسته ترین متون عرفان زبان فارسی طرح و تحلیل و شواهد کافی در هر نکته ای آمده است.

9 تیر 1396

متافيزيك و ماهيت مرگ

نفس گرچه همراه با تکوّن بدن موجود مي شود و باصطلاح «جسمانيه الحدوث» است ولي بمحض قوام گرفتن، عهده دار حفظ و رشد و تکامل بدن مي گردد. بنظر ملاصدرا، برخلاف تصور برخي، بدن تابع نفس است نه نفس تابع بدن. اما نفس ناچار است تا رسيدن به کمال خود با بدن همراهي کند. رشد بدن متوقف مي شود ولي رشد و کمال نفس ادامه دارد و بالاتر از آن، هر چه به کمال نفس افزوده شود بر پيري و ضعف و نقص بدن افزوده مي گردد تا آنجا که نفس قيد تن را رها نموده و آزاد مي شود و بدن را بصورت مرده اي باقي مي گذارد. پديده مرگ موضوعي است که مي توان از نقطه نظرهاي گوناگوني درباره آن بررسي و گفتگو کرد

6 خرداد 1396

تأثیر انسان شناسی بر اخلاق شهروندی

پژوهشگر در این مقال بر این باور است که سرشت انسان همواره میل به اعمال نیک و پسندیده دارد، لذا شناخت صحیح حقیقت وجودی انسان باعث می شود تا شهروند رفتار و اعمال خود را به گونه ای تنظیم کند که با سرشت پاک او سازگار باشد و موجب سعادت و نیک بختی او شود. از آنجایی که اخلاق از ضروری ترین نیازهای جامعه انسانی است و بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی ریشه اخلاقی دارد، می توان اصلاح اخلاق را زیربنای اصلاح جامعه دانست.

22 اردیبهشت 1396

كالوينيسم

اصلاح گران دینی که با ثروت اندوزی کلیسای کاتولیک از راه زمینداری (فئودالیسم)و آمرزش فروشی مخالف بودند، با کل مفهوم سلسله مراتب کلیسا مبارزه کردند و مدرس گرائی را به عنوان محصول فاسد آن سلسله مراتب نکوهیدند و بازگشت به اصول اولیه ی مسیحیت را تشویق کردند.آنها بسیاری از آداب و رسوم جامد کاتولیسیسم را کنار گذاشتند و معتقد بودند دین از روح بشر جدائی ناپذیر است و کافی است هر کس روح خود را متوجه پروردگار کند، بدین ترتیب مراسم و مناسک دینی و مذهبی بسیار ساده شد. روزگار نو ضروری می کرد کلیسا از همه ی وسائل تجملی و گرانبها رهائی یابد و به اصطلاح کلیسای ارزان جای کلیسای تجملی را بگیرد.جنبش اعتراضی، پروتستانی انجیل را یگانه منبع درک و دریافت حقیقت می دانست و خطاناپذیری پاپ را در هیچ مساله ی دینی نپذیرفت. به طورکلی در نهضت اصلاح دینی چهار گروه حضور دارند که عبارتند از:آئین لوتری، آئین کالوینی، آناباپتیسم و ضد اصلاح دینی ها یا اصلاحات کاتولیکی.اصطلاح نهضت اصلاح دینی گاهی به معنای خاص تری استعمال می شود که شامل اصلاحات کاتولیکی نمی شود

19 فروردین 1396

اسطوره شناسی دین

اسطوره واژه ای عربی به معنای افسانه ها و سخنان بی اساس است که به صورت نوشته درآمده باشد. گاهی نیز به چنین سخنانی اساطیرالأولین گفته می شود برخی معتقدند که واژه اسطوره از کلمه یونانی و لاتینی Historia که به معنای سخن و خبر راست یا جستجویِ راستی است، گرفته شده است

24 اسفند 1395

آراء متفکران جدید درباره خاتمیت

نظری اجمالی بر گفتمان اندیشه دینی در چند دهه اخیر، از تأثیرگذاری روشنفکران دینی در این عرصه خبر می دهد. یکی از متمایزترین آراء نواندیشان و متفکران دینی، تلقّی و برداشت خاص نسبت به آموزه «خاتمیت» است. اعتقاد به خاتمیت به معنی عدم تجدید نبوت بعد از پیامبر خاتم یکی از عقاید مسلمانان بوده که در عصر حاضر با عنوان بحث از «سرّ خاتمیت» سخن به میان می آید. مبحث خاتمیت در هیچ دوره ای همانند دوره معاصر بحث برانگیز و پرچالش نبوده است؛ زیرا متفکران پیشین با پشتوانه برخی ادله درون دینی و عرفانی، مسأله خاتمیت را مفروض گرفته بودند؛ اما در دوره اخیر، آراء مختلف و نقدهای برون دینی وارد شده بر این موضوع، بحث های دامنه داری را در کلام جدید اسلامی ایجاد کرده که توجه به آنها ضرورت دارد. اقبال لاهوری در میان متفکران مسلمان معاصر، اولین گام را در تبیین فلسفه خاتمیت برداشته است و بعد از او عده ای از متفکران همچون؛ شهید مطهری، شریعتی، سروش و دیگران با رهیافتهای بعضا متفاوت به آن نگریسته اند که در ذیل به بررسی آنها می پردازیم.

24 اسفند 1395

فقه نگاه به تصوير

از آن جا كه در روزگار ما ، تصوير و رسانه هاى تصويرى(تلويزيون, ويدئو و سينما) گستردگى و بينندگان بسيار يافته اند, بحث از احكام نگاه به تصوير از بايستگى بيش ترى برخوردار است. بويژه اين كه, گاه, در پاره اى از گفتارها و نوشتارها و در پاره اى از انجمنهاى هنرى, سخن از برداشتن حد و مرزها و بازدارنده هاى شرعى نگاه به تصوير و فرق آن با خود شخص در خارج, به ميان آمده است. اين امر, نگارنده را بر آن داشت كه به شرح, درباره يكسانى و نايكسانى احكام نگاه به تصوير و خود شخص به بررسى بپردازد. در بخشى از اين نوشتار, تلاش شده است كه با پرداختن به نقش (نگاه) در پيوندها و بستگيهاى اجتماعى و اثرگذارى و نقش آفرينى آن, بحث از نظر اعتقادى, جايگاه خود را بيابد. در بخشهاى ديگر, دو مقوله فقهى در كانون بررسى نهاده شده است. 1. آيا احكام نگاه به تصوير, با احكام نگاه به خود شخص, يكسان است, يا نايكسان؟ 2. از آن جا كه تصوير در سنجش با خود شخص, ويژگيهايى دارد ، پاره اى از احكام نگاه, با در نظر گرفتن ويژگيهاى تصوير, مورد بررسى قرار مى گيرد.

24 اسفند 1395

تاریخچه تفکر سلفی گری

«پیروی از سلف» جمله ای است بسیار آشنا برای محدثان تمام ادوار تاریخ و اصحاب حدیث اهل سنت، اما تا پیش از ظهور ابن تیمیه(م728ه.ق) در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم، این کلمه بیشتر در معنای لغوی اش یعنی «گذشتگان» به کار می رفت. بعد از تبیین اصول سنت به دست احمد بن حنبل و بازتاب آن در اعتقاد نامه هایی که از سوی شاگردان او به جامعه علمی آن زمان ارائه شد، استفاده از لفظ «سلف » کاربرد بیشتری یافت و در این دوره به صورت مشخص تر به کار رفت. در این گفتار تاریخچه ظهور و پیدایش تفکر سلفی و سلفی گری توضیح داده شده است.

24 اسفند 1395

آگاهی به مصادیق علم الهی و تاثیر آن در زندگی

مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد . کاربران محترم می توانند نظرات خود را در پایان هر مقاله ، با نام حقیقی یا مستعار مطرح نمایند . بدیهی است که نظرات و پیامهایی که نافی قانون و ادب نباشد و حاوی تهمت و توهین و هتک حرمت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیستند پس از بررسی منتشر خواهند شد. آگاهی به مصادیق علم الهی و تاثیر آن در زندگی نویسنده: محمدرضا سلمانی هیچ تردیدی نیست که علم شهودی الهی همه آفریده ها را دربرمی گیرد و این علم به شکل احاطی می باشد، چنان که به شکلی بسیار دقیق و لطیف همه ابعاد و سطوح و مراتب را دربرمی گیرد و چیزی از آفریده ها و حالات و صفات آن ها بیرون از دایره این علم قرارنمی گیرد. براین اساس، سخن گفتن از موارد علم الهی، بیهوده می نماید، ولی از آن جایی که قرآن به برخی از موارد علم الهی که بیش از صد مورد می باشد، توجهی خاص دارد، نویسنده بر آن شد تا با نگاهی به این موارد خاص و مذکور در قرآن، رابطه آنها را با زندگی بشر ارزیابی و تحلیل نماید. پرسشی که نویسنده مطرح می کند این است که چرا خداوند به انسانها نسبت به علم و آگاهی خود به این موارد آگاهی می دهد و آگاهی انسان نسبت به این علم الهی چه نقش و تاثیری در زندگی و رفتارهای او به جا می گذارد آنچه در این مطلب می آید بازخوانی شماری از این موارد و تحلیل تاثیر آن در باورها و رفتارهای انسان است. اینک با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم

15 بهمن 1395

آثار شیخ مفید در موضوع امامت و فلسفه در اسلام

مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد . کاربران محترم می توانند نظرات خود را در پایان هر مقاله ، با نام حقیقی یا مستعار مطرح نمایند . بدیهی است که نظرات و پیامهایی که نافی قانون و ادب نباشد و حاوی تهمت و توهین و هتک حرمت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیستند پس از بررسی منتشر خواهند شد. آثار شیخ مفید در موضوع امامت و فلسفه در اسلام "شیخ مفید" از فقها و علمای بزرگ شیعی می باشد که خدمات علمی او زبانزد است و فعالیت های فکری و پژوهشی اش در تولید آثار ارزشمند، در محافل علما و حوزه های علمیه، مشهور و مورد تمجید فراوان می باشد. آثار شیخ مفید را دویست کتاب و رساله علمی ذکر کرده اند که موضوعات آنها کلام، فقه، اخلاق، حدیث، امامت، تاریخ و اصول فقه می باشد. گستردگی و کثرت آثار علمی شیخ مفید مانع معرفی آنها حتی به اجمال در این فرصت می گردد، لکن می توان به مناسبت بزرگداشت مقام والای این فقیه و عالم پرتلاش، به برخی از آنها اشاره نمود.

13 بهمن 1395

آیا شفاعت، نوعی شرک است؟

مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد . کاربران محترم می توانند نظرات خود را در پایان هر مقاله ، با نام حقیقی یا مستعار مطرح نمایند . بدیهی است که نظرات و پیامهایی که نافی قانون و ادب نباشد و حاوی تهمت و توهین و هتک حرمت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیستند پس از بررسی منتشر خواهند شد. آیا شفاعت، نوعی شرک است؟ نویسنده: محمد مهدی تبریزی قیامت، مجازات اخروی و شبهات شفاعت اخروی چگونه با قانون مجازات سازگار است؟ در باب شفاعت اشکالات متعددی شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

4 بهمن 1395

اراده الهی

مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد . کاربران محترم می توانند نظرات خود را در پایان هر مقاله ، با نام حقیقی یا مستعار مطرح نمایند . بدیهی است که نظرات و پیامهایی که نافی قانون و ادب نباشد و حاوی تهمت و توهین و هتک حرمت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیستند پس از بررسی منتشر خواهند شد. اراده الهی نویسنده : حسن رضايي اراده از نظر لغوی حداقل در دو معنا استعمال شده است؛ یکی تصمیم گرفتن بر انجام کاری و دیگری خواستن و دوست داشتن مسأله اراده خداوند متعال یکی از دشوارترین مسائل فلسفی مابعدالطبیعه است که اختلافات زیادی را در میان فلاسفه بر انگیخته است. گروهی آن را صفت ذاتی و زائد بر ذات برشمرده اند و گروهی دیگر آنرا عین ذات دانسته اند و آنرا به علم الهی به نظام اصلح بازگردانده اند. گروهی دیگر آنرا از عوارض ذات پنداشته اند و برخی دیگر آنرا نخستین مخلوق الهی برشمرده اند و اختلافات دیگری که در این زمینه وجود دارد که مجال ذکر همه آنها در این نوشتار نیست.

2 بهمن 1395

عمل به دین آسان است یا سخت؟

مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد . کاربران محترم می توانند نظرات خود را در پایان هر مقاله ، با نام حقیقی یا مستعار مطرح نمایند . بدیهی است که نظرات و پیامهایی که نافی قانون و ادب نباشد و حاوی تهمت و توهین و هتک حرمت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیستند پس از بررسی منتشر خواهند شد. عمل به دین آسان است یا سخت؟ بسیاری، گمان می کنند، عمل به دین سخت است، لذا دنبال آن نمی روند و هرچه می شود، از آن فرار می کنند، عده ای هم با اینکه قدری، اعمال دین را انجام می دهند، باز دین را محدود کننده تلقی می کنند و صرفاً بخاطر اینکه از عواقب گناهان می ترسند، به دین پایبندند. آیا واقعا دین سخت است؟ یا باید جور دیگری اندیشید؟

1 بهمن 1395

تمدنِ اسلامی یا اسلامِ مدنی؟ آیا تمدنی زوال یافته می تواند دوباره بازسازی شود؟

مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد . کاربران محترم می توانند نظرات خود را در پایان هر مقاله ، با نام حقیقی یا مستعار مطرح نمایند . بدیهی است که نظرات و پیامهایی که نافی قانون و ادب نباشد و حاوی تهمت و توهین و هتک حرمت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیستند پس از بررسی منتشر خواهند شد. تمدنِ اسلامی یا اسلامِ مدنی؟ آیا تمدنی زوال یافته می تواند دوباره بازسازی شود؟ برای بررسی امکان احیای یک تمدن، ابتدائاً باید تعریفمان از تمدن، زوال و احیا روشن شود مولف : مهدی مظفری مترجم : محمد ملاعباسی بسیاری از تمدن ها افول کرده اند و نهایتاً مرده اند، بی آنکه هیچ احیایی را تجربه کرده باشند، تعداد اندکی از آن ها به دلیلِ مهارت هایشان، یا خصصه های جمعی و مخصوصاً، پیش از هر چیز دیگری، به دلیلِ انعطاف پذیری یا قابلیت شان در سازگاری، نسبت به بقیه عمر طولانی تری کرده اند. هیچ تمدنی ابدی نیست، تمدن ها همواره در حال تغییر و تحول اند. در زمانه ای که اجتماعاتِ جهان ارتباطات کمتری داشتند، تمدن های مختلف می توانستند مجزای از یکدیگر باقی بمانند: در موازات هم، اما با حفظِ هویتِ ویژۀ خود. در زمانه ای که جوامع ارتباطات متراکمی با هم دارند، تفاوت های تمدنی رو به زوال می روند. اگر روابطِ میان-تمدنی افزایش یابند، به تناسبِ حجم این روابط و تداوم آن ها، امکانِ حفظِ فردیت های تمدنی عمیقاً رو به زوال می رود. از لحاظ نظری، نوعی همجوشی بین تمدن های متفاوت متصور است. هیچ تمدنی یک شکل باقی نمی ماند و طابق النعل بالنعل بازسازی نمی شود.

15 دی 1395

  • تعداد رکوردها : 236

ورود کاربر

حديث

لينک هاي مفيد